Iklan

Isnin, 31 Mac 2014

ARTIKEL - TEMPAT MAKAN BEST - MI KAMPUA SIBU

SURAYA Omar (kanan) sibuk menyediakan mi kampua kicap di Pasar Besar Sibu, Sarawak.


APABILA sampai di Sibu, Sarawak, antara makanan yang wajib dimakan adalah mi kampua.Berkesempatan merasa keenakan mi tersebut di Suraya Cafe yang terletak dalam kawasan Pasar Besar Sibu.
Kedai ini telah dikunjungi pelbagai lapisan masyarakat termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membuat lawatan pada 2012.
Pemiliknya, Suraya Omar, 43, berkata, mi kampua adalah sejenis mi berasal dari masyarakat Foochow yang mana ia sedap, murah dan digemari masyarakat tempatan.
"Saya mempelajari resepi mi kampua ketika bekerja di kedai makan orang Cina sebelum memulakan perniagaan sendiri.
"Resepi asal diubah kandungannya agar ia halal dan dapat dimakan oleh mereka yang beragama Islam," katanya ketika ditemui S2 baru-baru ini.
Beliau yang telah berniaga mi tersebut sejak 15 tahun dahulu menambah, kedainya dibuka 365 hari setahun tanpa ada cuti.
Katanya, beliau dibantu empat orang pekerja bagi menyediakan lebih 100 mangkuk mi kampua sehari.
"Cara membuat hidangan ini senang. Rebus mi terlebih dahulu, kemudian kicap cair dan pekat, minyak bawang merah dicampur dan digaul bersama mi.
"Mi kampua saya dihidangkan bersama sup yang pasti menyelerakan orang ramai," jelasnya.
Suraya berkata, pengunjung di Pasar Besar Sibu kebanyakannya akan singgah makan di sini bagi merasa keenakan mi berkenaan.
Pelbagai variasi mi kampua disediakan seperti mi kampua kicap, puti, sos, goreng dan sup yang mana kesemuanya hanya berharga RM3 sahaja.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Jom LaYan Blog Saya