Iklan

Jumaat, 14 Oktober 2011

Pesisiran Sayong ikon pelancongan terbaharu


SEBAHAGIAN daripada pandangan indah pesisiran Sayong Kuala Kangsar yang terletak di tepi Sungai Perak.

KUALA KANGSAR 12 Okt. - Kawasan sekitar Persisiran Sayong yang menjadi antara mercu tanda di bandar diraja ini akan dipromosikan secara besar-besaran sebagai ikon pelancongan terkemuka selaras kempen Tahun Melawat Perak tahun depan.

Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Chandan, Datuk Wan Khairil Anuar Wah Ahmad berkata, walaupun belum mendapat sambutan menggalakkan daripada pelancong, usaha giat sedang dijalankan bagi mempromosikan kawasan tersebut sebagai destinasi pelancongan.

Menurutnya, Majlis Perbandaran Kuala Kangsar (MPKK) sedang merangka strategi, termasuk cadangan membawa pelancong ke kawasan tersebut melalui Hentian Rawat dan Rehat Dataran Sungai Perak di Lebuh Raya Utara Selatan.

Beliau berkata, pelancong akan dibawa menaiki bot laju dari jeti yang sudah siap dibina berhampiran hentian tersebut.

"Pelancong akan melalui Sungai Perak, mudik ke hulu hingga ke Pesisiran Sayong untuk melihat suasana kawasan berkenaan yang menampilkan keistimewaan sebagai salah satu lokasi pelancongan baru di negeri ini," katanya di sini, hari ini.

Pesisiran Sayong merupakan kawasan pelancongan yang diwujudkan melalui inisiatif pembangunan Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) pada 2009 dengan melibatkan kos RM14 juta oleh Kementerian Pelancongan dan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Selain mempunyai landskap menarik, pelancong juga boleh mengunjungi beberapa lokasi menarik seperti bangunan Karyaneka, restoran terapung, jeti, kios kraf tangan dan galeri Sayong.

Wan Khairil Anuar memberitahu, kawasan itu berpotensi untuk berkembang selain keperluan pihak restoran di situ untuk menyediakan hidangan makanan yang lazat serta memenuhi selera pelancong sama ada dari dalam atau luar negara.


p/s:rindunya dengan kg sayong lemboh....
sumber - utusan

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Jom LaYan Blog Saya