Iklan

Isnin, 24 Oktober 2011

Suka duka MotoGP Malaysia

ADA cerita suka duka mewarnai perlumbaan MotoGP Malaysia di Litar Sepang semalam.

Paling menyayat hati apabila pelumba Itali, Marco Simoncelli maut dalam kemalangan ketika saingan bagi kelas MotoGP baru memasuki pusingan kedua.

Insiden kemalangan itu berlaku apabila Simoncelli yang terjatuh di selekoh ke-11 akibat hilang keseimbangan badan, dirempuh dua pelumba lain - Colin Edwards dan Valentino Rossi.

Akibatnya, topi keledar yang dipakai Simoncelli pecah sehingga mendatangkan kecederaan parah di bahagian kepala, tengkuk dan dadanya.

Sejurus selepas insiden tersebut, pihak penganjur, Sepang International Circuit (SIC) dan Dorna Sports iaitu pemegang hak perlumbaan MotoGP membatalkan perlumbaan serta merta.

“Kami dari warga SIC amat kesal dengan insiden itu dan ini merupakan kejadian yang pertama kali berlaku di Litar Sepang dan ia diluar jangkaan oleh pihak kami,” kata Pengerusi SIC, Datuk Mokhzani Mahathir semalam.

Kemalangan maut yang melibatkan Simoncelli itu merupakan kes ke-14 dalam perlumbaan tersebut sejak tahun 1980.

Terdahulu, dua pelumba wildcard negara, Mohd. Zamri Baba dan Hafizh Syahrin Abdullah berjaya membuktikan betapa warga Malaysia juga memiliki potensi dan masa depan yang cerah dalam arena sukan pemotoran.

Walaupun gagal berada dalam kelompok sepuluh pelumba terbaik, Zamri dan Hafizh tetap menceriakan peminat tempatan apabila masing-masing berada di tangga ke-20 dan 22 bagi kelas Moto2.

Zamri dan Hafizh yang masing-masing bermula di petak ke-28 dan 34, berjaya mempamerkan tunggangan bergaya untuk bersaing dengan barisan pelumba handalan dunia yang lain.

Zamri yang membuat penampilan kedua atas tiket wildcard musim ini, turut memperbaiki pencapaiannya musim lalu yang menyaksikan dia berada di tangga ke-22.

“Saya sepatutnya dapat tempat ke-19, tetapi akibat hampir terbabas pada selekoh sembilan pada pusingan akhir, saya telah beri peluang kepada Jordi Torres untuk memintas saya.

“Bagaimanapun, saya bersyukur dapat habiskan keseluruhan perlumbaan,” kata Zamri ketika ditemui pemberita selepas tamat perlumbaan Moto2 semalam.

Sementara itu, Hafizh yang membuat penampilan sulung dalam kelas Moto2, tetap berpuas hati dengan keputusan yang diraihnya.

“Saya berpeluang menduduki tangga ke-21, tetapi disebabkan kesilapan sendiri, saya dipintas Ivan Moreno di selekoh empat ketika perlumbaan berbaki dua pusingan,” kata pelumba berusia 17 tahun itu.

Dengan penganjuran MotoGP Malaysia yang melabuhkan tirainya secara rasmi semalam, berita kematian Simoncelli sudah pasti menjadi satu lagi detik hitam buat komuniti sukan pemotoran di seluruh dunia.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Jom LaYan Blog Saya